Hyvä kumppanimme

Viimeisimmät artikkelit

Kesä tuli ja meni syksyn koittaessa rehevämmin kuin vuosikausiin. Sanonta ”kuin sieniä sateella” pitää ”sienihullun” riemuksi erinomaisen hyvin tänä vuonna paikkansa.

Uutismedialiitto teetti juuri Iro Researchilla vuosittaisen tutkimuksen median luotettavuudesta. Tutkimuksen tulosten mukaan ”suomalaisista kolme neljästä pitää painettuja ja digitaalisia sanomalehtiä luotettavimpana mediana. Hopeaa tutkimuksessa saivat TV-kanavat ja niiden verkkopalvelut pronssin mennessä radionkanaville ja niiden verkkopalveluille. Kahden vuoden takaiseen tulokseen verrattuna sanomalehtien luottamus on noussut yhden prosenttiyksikön, television laskenut viisi prosenttiyksikköä.”

”Sanomalehdet (painettu tai digitaalinen) ovat selkeästi luotetuin kaikissa 18 vuotta täyttäneiden ikäryhmissä. Television (tv-kanavat tai niiden verkkopalvelut) ja radion (radiokanavat tai niiden verkkopalvelut) luotettavuus painottuu erityisesti yli 65-vuotiaiden ikäryhmään. Hieman kenties yllättäenkin Googleen, verkossa oleviin uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin luotettavuuden liittää vain 1–4 prosenttia suomalaisista, mikä on jopa viimevuotista tulosta alempi.”

”Kun suomalaisilta kysyttiin uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimpiä ominaisuuksia, kirkkaaseen kärkeen sijoittui luotettavuus. Sen valitsi tärkeimmäksi lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta (86%). Toiseksi tärkeimmäksi uutis- ja ajankohtaismedian ominaisuudeksi nousi riippumattomuus (77%) ja kolmanneksi sijoittui asiantuntevuus (75%). Riippumattomuuden tärkeys on nyt selvästi korkeampi kuin koskaan koko viiden vuoden mittaushistoriassa, ohittaen aiempina vuosina toiseksi sijoittuneen asiantuntevuuden.”

”Lisäksi painetut tai digitaaliset sanomalehdet saavat luotettavuuden lisäksi myös riippumattomuudesta korkeimman tuloksen (42%). Myös asiantuntevuudessa sanomalehdet ovat selkeä ykkönen (71%), toisena televisio (61%) ja kolmantena radio (46%). Vain 2–6 prosenttia suomalaisista liittää riippumattomuuden tai asiantuntevuuden Googleen, verkon uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin.”

Vapaa lehdistö on demokratian tärkeimpiä kulmakiviä, mikä näinä sotaisina aikoina ei suinkaan ole itsestäänselvyys edes naapurimaassamme. Laajalla sanoma- ja aikakauslehtien valikoimallamme tarjoamme suomalaisille luotettavaa ja arvostettua luettavaa. Kuten entinen kansanedustaja Jörn Donner tunnetusti ja yhä ajankohtaisesti tokaisikin: ”lukeminen kannattaa aina!”

Leppoisaa syksyä lukutuotteiden parissa!

 

Ville Melkko
kaupallinen johtaja
Lehtipiste Oy

 

Kursivoidut lainaukset: Uutismedian liitto/ Iro Research 2023