S-Market Ruokolahden henkilökuntaa

Kesä on irtonumeroiden parasta aikaa

Viimeisimmät artikkelit

Kesä on etenkin monilla pienemmillä paikkakunnilla kauppojen sesonkiaikaa, kun lomailijat ja mökkiläiset tuovat vilskettä niin kylän kaduille kuin kaupan kassallekin. Lomakausi vauhdittaa myös irtonumerolehtien ja pokkareiden myyntiä – mikäpä olisi mukavampaa kuin rentoutua hyvän luettavan parissa, kaikessa rauhassa ja säästä nauttien!  

Alavuden kaupungin pienestä Tuurin kylästä löytyy jotain, joka houkuttelee matkailijoita ympäri maata – nimittäin hyvin poikkeuksellinen kyläkauppa. Jos sana herättääkin mielikuvia pienestä vanhan ajan puodista, on tässä kyseessä jotain ihan muuta: Tuurin Kyläkauppa on miljoonia asiakkaita vuosittain palveleva ostosparatiisi ja viihtymiskeskus, josta löytyy kaikkea ruoasta ja majoituspalveluihin. Täälläkin kesä on lehtimyynnille merkittävä sesonki, joka suunnitellaan tarkkaan.  

Kesäkausi tuo mukanaan monia haasteita ja mahdollisuuksia lehtiosaston myynnissä. Ajoissa tehdyt lisätilaukset, hyllyjen uudelleen järjestely, vakituisen henkilökuntamme kokemus ja sesongin huomioiminen valikoimassa ovat meille avainasemassa menestyksen varmistamisessa, kertoo Jaana Rajalampi Tuurin Kyläkaupasta. 

Juuri vahva asiantuntemus ja herkkä korva asiakkaan suuntaan ovat välineitä, joilla Tuurissa onnistutaan. -Henkilökuntamme kokemus ja asiakaspalautteenkuunteleminen auttavat meitä ymmärtämään, mitkä tuotteet ovat suosituimpia ja miksi. Kesäsesonki vaikuttaa merkittävästi lehtiosaston valikoimaan ja näkyy ulkomaisten lehtien, lastenlehtien, ristikkojen ja keräilytuotteiden myyntimäärissä. Näiden tuotteiden kysyntä kasvaa kesäkaudella, ja mukautamme valikoimaamme sen mukaan. 

Kesän lehtimenekistä pyritäänkin ottamaan Kyläkaupassa kaikki irti. -Lehtiosaston valikoiman ajantasaisuus ja houkuttelevuus ovat meille avainasemassa, Rajalampi sanoo.  -Varmistamme tämän ajoissa tehdyillä lisätilauksilla, jotta suosituimmat lehdet ja uutuudet ovat aina saatavilla asiakkaillemme. Kesäkauden aikana teemme erilaisia markkinointitoimenpiteitä houkutellaksemme asiakkaita, kuten mökkiläisiä, kauppaan ja erityisesti lehtiosastolle.  

Päälehtiesittely Tuurin Kyläkaupassa

 

Sesonkiin panostaminen kannattaa

Etelä-Karjalassa kauniissa Saimaan maisemissa sijaitsevan Ruokolahden vakituinen asukasmäärä on noin viisituhatta, mutta kesä tuo reilusti uutta vipinää myös S-Marketin käytäville ja kausituotteet täyttävät hyllyt. -Tuotemäärät ovat moninkertaiset ja valikoimat laajenevat esimerkiksi grillaustuotteilla. Lehtivalikoima täydentyy myös ihanilla kesätuotteilla, jotka asetetaan näyttävästi esille. Myynnin kasvua lähdemme tänä kesänä hakemaan valikoiman laajennuksella: otamme valikoimaan myös hintaryhmäpokkarit, kertovat myymäläpäällikkö Tiina Asikainen ja apulaispäällikkö Taina Pönniä. 

Kesän aikana henkilökunnan määrä kasvaa merkittävästi, huippuaikoina kuten esimerkiksi juhannuksena se jopa tuplaantuu. Kaupassa tiedetään, että kausityöntekijöiden hyvä perehdytys myös lehtiesittelyjen hoitoon on ensiarvoisen tärkeää. -Lehtituotteiden esillepanoa perehdytetään ihan käytännössä: teemme uusien ja kausityötekijöiden kanssa lehtiin liittyvät asiat yhdessä koska käytännön tasolla oppiminen on mielestämme tehokkaampaa. Tämä varmistaa korkean asiakaspalvelun tason ja tehokkaan hyllyjen täytön, kun asiakasmäärät kasvavat ja tuotevalikoima laajenee. 

Etenkin lukutuotteet ovat omimmillaan, kun asiakas löytää ne kätevästi kassalle siirryttäessä. Sesonkimyynnissä tämä korostuu entisestään. -Kesäkautena panostamme kassatelineiden tuotteistukseen ja näin hyödynnämme kasvavien asiakasmäärien potentiaalin myös lehtituotteiden myynnissä. Kassa-alueella meillä on hyvä, näyttävä ja kattava valikoima lehtituotteita. Toisesta kassapäädyn telineestä on muodostunut tietynlainen sesonkiteline, johon päivitämme esimerkiksi kaikkia ihania kesään liittyviä julkaisuja. Samassa telineessä meillä on tarjolla myös iltapäivälehdet sekä Taskarit. Tulevan kassamuutoksen myötä myös päälehtiesittelyn sijainti paranee ja heräteostosten määrä toivottavasti kasvaa, Taina ja Tiina sanovat.  

Onnistunut työ näkyy yhtä lailla kassassa kuin tyytyväisinä asiakkainakin. Näitä tavoitteita seurataan tarkasti myös S-Market Ruokolahdessa. -Toteutamme aktiivisesti asiakaspalautteiden keräämistä ja toteuttamista mahdollisuuksien mukaan, niin lehdissä kuin muissakin tuoteryhmissä. Kauden tuotteiden valinnoissa analysoidaan viime vuosien myyntejä, mikä auttaa ymmärtämään, mitkä tuotteet ovat suosituimpia ja miksi. 

Oikein asetellun ja ajankohtaisen lehtivalikoiman houkuttelevuus kiteytyy haastattelun lopuksi, kun Taina selailee käteen osunutta mökkilehteä ja toteaa: “Nyt joudun kyllä ostamaan tämän ihanan lehden!”.